Atbalstītāji:

 

 

Parunāsim par bremzēm

06.06.2014

Nu jau klāt Minišosejas seriāla otrās sacensības. Atskatoties vēsturē, mēģinājumi ieviest dzīvē un atdzīvināt šo sacīkšu disciplīnu ielas automobiļiem ir jau bijusi, taču šoreiz, šķiet, ka šis mēģinājums ir vainagojies ar panākumiem! Pozitīvam optimismam pamatu rieš tas, ka dalībnieku skaits, kas ar nepacietību ir gaidījuši savu dzelzs rumaku izvešanu uz asfalta klājuma, ar katru treniņu un sacensību paliek ar vien lielāks. Šo sacensību popularitāti veicina fakts, ka katrs tā dalībnieks dabūn kārtīgi izbraukāties pie reizes novērtējot sava auto tehnisko izturību. Turklāt ātrums kādu automašīnas var sasniegt šajās nosacīti īsās distancēs teju divreiz pārsniedz uz koplietošanas ceļiem maksimāli atļauto! Roteri jeb ātruma slāpētāji tikai palielina konkurentspēju starp dažādu jaudu automobīļiem tādējādi neļaujot jaudīgākajiem izvirzīties vadībā tikai uz ātruma rēķina. Nemazāk svarīgs fakts ir tas, ka trases konfigurācija katrā sacensību posmā būtiski atšķiras. Katru reizi ir kaut kas jauns un nebijis. Un tas viss pievilina gan izbijušus, gan esošos, gan arī jaunos braucējus!

Lai autošosejas entuziasti varētu ātrāk un drošāk aizvadīt apli pēc apļa, sniegsim jums dažus tehniska rakstura padomus, kā sagatavot savus spēkratus, kuriem šāds pārvietošanās režīms, tik tiešām, pārvērtīsies par to izturības pārbaudi.
Sāksim ar to, ka, ja jūsu acīs kvēlo aizdedzes sveces radīta dzirksts, tad, praktiski, jebkurš auto būs pietiekami labs, lai izbaudītu sacensību garu! Lai saprastu, vai ātrumbraukšana pa asfaltu jums, tik tiešām patīk pilnīgi pietiks, ja dosieties trasē ar savu ikdienas auto. Nav svarīgi, vai tas ir ģimenes universāls ar dīzeļa motoru, vai kāds mazauto ar necilas litrāžas dzinēju. Svarīgi būs tas, vai jums pati braukšana un sacenšanās azarts sagādā prieku. Un, ja tas tā būs, tad jau varēsiet padomāt vai nav vērts iegādāties kādu tikai šai nodarbei piemērotāku spēkratu, kuru ar savu braukšanas prasmju uzlabošanu ar laiku varēsiet pārvērst par ātru un konkurent spējīgu auto. Un, varbūt, pēc pāris gadiem jau piedalīties lielajos autošosejas mačos.
Bet nu par tehniskām lietām, kurām būtu jāpievērš uzmanība gatavojot savu auto asfalta mini sacensībām.

BREMZES

Pirmkārt, jebkurām sacīkstēm ir jābūt drošām. Un galvenā drošības komponente neapšaubāmi būs bremzes. Lai vai cik ātrs vai lēns ir tavs auto, tam, tomēr, būs jāspēj apstādināt sevi. Un apziņa, ka bremzes tevi nepievils būs vissvarīgākā.
Bremžu sistēmā galvenā komponente būs bremžu uzlikas. Sacīkšu režīmā tām ir jāiztur ļoti liela slodze, kādu ikdienas braukšanā būtu diezgan grūti sasniegt. Standarta bremžu uzlikas, ko, parasti, auto braucēji iegādājas saviem spēkratiem sacīkšu braukšanai ne vienmēr ir atbilstošas. Viss slēpjas faktā cik augsta ir to darba temperatūra, pie kuras, tās vēl joprojām turpinās pildīt bremzēšanas funkcijas. Labu ražotāju, labas kvalitātes bremžu uzlikām temperatūra maksimālā darba temperatūra parasti ir ~400C°. Ikdienas braukšanai tas ir vairāk nekā pietiekami, bet sacīkšu trasē, kur pat neliels ātrums mijas ar agresīvu bremzēšanu šāda temperatūra var tikt sasniegta diezgan strauji. Tas nozīmē, ka pēc šī kritiskā punkta sasniegšanas bremzes vienkārši atteiks un bremzēšanas process faktiski pazudīs pilnībā. Tamdēļ, daudzi lielākie bremžu ražotāji, tādi kā EBC Brakes vai Ferodo paralēli standarta bremžu uzliku klāstam piedāvā arī tādas uzlikas, kas spēj darboties arī pie stipri vien augstākām temperatūrām. Ferodo tās būtu DS sērijas bremžu uzlikas, EBC Brakes Yellow Stuff vai Blue Stuff sērijas bremžu uzlikas. Turklāt, pieminētās bremžu uzlikas var tikt izmantotas arī automašīnām, kas piedalās ikdienas satiksmē, tā kā to bremzēšanas īpašības pie zemām temperatūrām (tautas valodā – aukstas bremzes) nav sliktākas un bieži vien ir pat stipri vien labākas par parastu bremžu uzliku bremzēšanas īpašībām.
Bet lietojot šādas bremžu uzlikas trases režīmā būtu jāņem vērā pāris svarīgu punktu:

• Jaunu bremžu uzliku piebraukšana: Paaugstinātas veiktspējas bremžu uzlikas vienmēr ir pareizi jāpiebrauc pirms tās var tikt izmantotas kaujas režīmā! Katrs ražotājs iesaka savas piebraukšanas receptes, bet īsumā galvenā pamatdoma ir sekojoša: bremžu uzlikas, ar vairākkārtējiem ieskriešanās un bremzēšanas mēģinājumiem, jāuzsilda līdz ~ 500C° un tad tām lēnām jāļauj atdzist. Pēc šādas piebraukšanas procedūras tās būs gatavas lietošanai kaujas režīmā. Ja tas netiks izdarīts, tad bremžu uzlikas virsma uzcepsies un varētu teikt, ka bremžu uzlikas būs neatgriezeniski sabojātas. Augstāk minēto procesu angļu valodā sauc par brake bedding.
Viens no daudziem aprakstiem kā pareizi piebraukt bremzes, lai tās ilgi un efektīvi kalpotu.

 




DOT3 vai DOT4 gadījumā derēs tāds, kas ir ar DOT4 vai DOT5.1 specifikāciju. Ja jums ir modernāks auto un tā ražotājs pieprasa lietot DOT5 šķidrumu, tad tikai ar tādu specifikāciju. Un nekādā gadījumā nedrīkstētu jaukt kopā šos divus (DOT3/4/5.1 un DOT5) dažādo specifikāciju šķidrumus. Efekts būs gluži kā benzīnu sajaukt ar dīzeli vai otrādāk.

Mazāk svarīgi, bet ne nesvarīgi punkti pie bremžu sistēmas būtu sekojoši:

• Vispārējs bremžu sistēmas stāvoklis: Principā ar šo punktu vajadzētu pat sākt. Vienmēr, pārliecināmies, ka jūsu auto bremžu sistēmas stāvoklis ir nevainojams:
o Bremžu cauruļu vadi nesarūsējuši un hermētiski. Bremžu šļauciņas nesaplaisājušas;
o Bremžu skavas neķīlē un ir lieliskā stāvoklī;
o Rokas bremze teicamā darba kārtībā, ja nu gadījumā darba bremzes atsaka.

• Bremžu diski: Bremzēšanai derēs jebkāda veida bremžu diski, bet noderīgāki un ar labākām bremzēšanas īpašībām būs tādi, kas būs perforēti vai caururbti labākai siltuma atvadīšanai un dzesēšanai. Lai bremžu diski kalpotu ilgāk un samazinātu tendenci savērpties, vienmēr, pēc sacīkšu brauciena veiciet vienu vai vairākus apļus mierīgā režīmā, lai bremzes dabū vienmērīgi atdzist. Biežākais bremžu disku savērpšanās iemesls ir pārāk strauja vai nevienmērīga to atdzesēšana. Ja par pirmo punktu būtu skaidrs, ka vajadzētu izvairīties no peļķēm, tad par otru punktu lielākā daļa nemaz nenojauš. Nevienmērīga atdzišana rodas tajos, gadījumos, kad pēc intensīvas bremzēšanas auto tiek apstādināts un nolikts malā. Ja tā tiek izdarīts, tad tā bremžu disku daļa, kas atrodas starp bremžu uzlikām atdziest stipri vien lēnāk nekā pārējā, kas nav nosegta. Šādā veidā bremžu disku virsma tiek pakļauta nevienmērīgai atdzišanai, kas ar noved pie bremžu disku savērpšanās. Tā ka vienmēr atcerieties atdzesēt bremzes pirms auto tiek nolikts malā.

• Bremžu piespiedu ventilācija: Ja jūsu auto ir pietiekami smags, vai arī no rūpnīcas ir aprīkots ar auto svaram īsti neatbilstoša izmēra bremžu diskiem un uzlikām, tad noteikti vajadzētu padomāt par piespiedu bremžu ventilācijas sistēmas uzstādīšanu. Pretējā gadījumā pat labs bremžu šķidrums neglābs no bremžu pārkaršanas.

• Armētās bremžu šļauciņas: Ja jūsu auto ir pienācis laiks mainīt bremžu šļauciņas, tad noteikti izvēlieties tās nomainīt pret armētajām. Neskatoties uz iegādes izmaksām, tām piemīt vairākas īpašības, kas gan uzlabos bremzēšanas īpašības, gan arī ilgtermiņā ļaus ietaupīt.
o Armētās bremžu šļauciņas atšķirībā no tradicionālajām gumijas praktiski neizplešas. Līdz ar to viss bremžu šķidrums, kas tiek padots uz bremžu skavām un netiek noamortizēts. Tādā veidā bremzes var tikt pataisītas asākas.
o Parasti, armētās bremžu šļauciņas tiek izgatavotas no tādiem materiāliem, kas to ražotājiem ļauj tām piešķirt mūža garantiju, jo fiziski tās nenoveco, kā tas parasti notiek ar tradicionālajām gumijas šļauciņām. Tas nozīmē, ka jums nekad vairs nebūs tās atkārtoti jāiegādājas.

Nākamajā reizē pastāstīsim, kas svarīgs būtu jāņem vērā automašīnas balstiekārtā, lai padarītu auto vadāmību pēc iespējas paklausīgāku.

Raksts tapis sadarbībā ar ADParts.eu