Atbalstītāji:

 

Latvijas Automobiļu federācija

Kā uzlabot auto balstiekārtu

19.06.2014

Turpinām ieskatu auto uzlabošanā, lai tas būtu piemērotāks Minišosejas seriālam. Kā nākamo tēmu apskatīsim automašīnas balstiekārtu un ar tām saistītās komponentes.

Jebkurš braucējs, kas savās rokās tur auto stūres ratu vēlas, lai auto atbildes reakcija uz tā pagriešanu būtu nekavējoša un precīza. Turklāt auto turpmākā kustība būtu paredzama un kontrolējama. Lai šie punkti būtu izpildāmi nepieciešama iejaukšanās auto balstiekārtā. Turpmāk uzskaitīsim auto balstiekārtas komponentes, kas būtu jāuzlabo un uzskaitīsim to visu secībā kādā būtu loģiskākā.

• Stabilizatora stieņi: To cik auto šūposies pagriezienos noteiks to ar cik resniem stabilizatora stieņiem būs aprīkots auto. Praktiski varētu teikt, jo resnāki, jo labāki, bet tā kā tie ir tikai viena daļa no auto balstiekārtas, tad tikai kombinējot kopā visas tās komponentes var sasniegt optimālāko rezultātu. Bet jebkurā gadījumā, ja varat uzstādīt auto lielāka diametra stabilizatora stieņus, tad tas būtu tas ar ko būtu jāsāk auto piekares uzlabošanā. Lielākai daļai auto tūninga detaļu ražotāji (Eibach, H&R utt.) piedāvā iegādāties lielāka diametra stabilizatora stieņus. Ja tas jums nav pa kabatai, tad painteresējieties, vai kādam citam jūsu auto modelim, piemēram, ar lielāku dzinēju vai dzīzeļversijai, no rūpnīcas jau netiek piedāvāti stabilizatora stieņi ar lielāku diametru. Tas noteikti būs gan finansiāli izdevīgāk, gan arī pieejamāk, jo šādas detaļas būs salīdzinoši viegli atrast vietējā auto kapsētā.

Lai vai cik tas nebūtu jocīgi, bet arī automobīļiem ar atkarīgo aizmugurējo asi (vienlaidus sija) tiek piedāvāti stabilizatora stieņi un lietotāju atsauksmes liecina par to, ka arī šādam uzlabojumam ir pozitīvs efekts uz auto noturību uz ceļa.

• Amortizatori: Nākamā pēc svarīguma lieta, kurai vajadzētu pievērst uzmanību būtu amortizatori. Amortizatoru uzdevums ir novērst svārstības auto piekarē. Jo mazāk svārstību, jo stabilāk auto turēsies uz ceļa. It sevišķi pagriezienos, kas turklāt nav ar visai gludu asfalta segumu.

Amortizatoru jautājums var tikt risināts divējādi:

o Uzlaboti amortizatori: Par uzlabotiem amortizatoriem sauksim tādus, kas ir stingrāki vai arī pat ar regulējamu cietību. Pie tādiem parasti ir pieskaitāmi divu visizplatītāko ražotāju – Koni un Bilstein izstrādājumi. Koni gadījumā tie būs vai nu tā saucamie dzeltenie jeb kā pats ražotājs tos sauc par Sport amortizatoriem vai arī FSD sērijas amortizatori. Tiesa gan Koni Sport gadījumā amortizatora cietības regulēšana, pēc paša ražotāja norādītā ir jāveic tikai tajos gadījumos, ja esošajā stāvoklī amortizators ir palicis „mīkstāks”. Jeb vienkāršiem vārdiem runājot pieregulēt amortizatora izdilumu. Bilstein gadījumā tie būs sākot no B6 un uz augšu sērijas amortizatori.

o Regulējamās statnes: Šo punktu apskatīsim vēlāk šo punktu iztirzāsim atsevišķi.

• Atsperes: Jo auto būs zemāks, jo zemāks būs tā smaguma centrs. Tas nozīmē to, ka auto līkumos varēs labāk noturēt trajektoriju. Jebkuras atsperes, kas auto ļauj samazināt tā smaguma centru tiek ražotas ir arī stingrākas (cietākas). Izvēloties atsperes ir jāņem vērā būtisks fakts, ka tām ir jāatbilst amortizatoriem. Bieži vien ir novērojami gadījumi, kad aizraujoties ar pārspīlētu auto sēdināšanas māniju tiek palaists garām vai arī tiek pievērtas acis uz faktu, ka saliekot kopā amortizatoru ar atsperi pēdējā komponente atslogotā stāvoklī netiek nospriegota dēļ neatbilstoša amortizatora stieņa garuma. Tam visam sekas var būt bēdīgas, tad kad atspere iebraucot kādā dziļākā bedrē izkritīs no savas vietas. Turklāt arī amortizatoram ir savs tā saucamais darba gājiens. Neņemot vērā to amortizators var tikt sabojāts caursitot. Tā ka vienmēr izvēlamies šīs divas balstiekārtas komponentes atbilstošas vienu otrai.

• Regulējamās statnes (coilover): Ja esat gatavi piekarē investēt pietiekami apaļu summu izvēloties labas kvalitātes amortizatorus un atsperes, tad noteikti uzreiz apsveriet variantu iegādāties regulējamās statnes. Izvēloties pareizāko ražotāju un modeli jūsu auto piekare varēs tikt pārvērsta par diezgan efektīgu veidu, kā atturēt jūsu auto liekām svārstībām, ieregulēt auto klīrensu tieši nepieciešamajā augstumā, tādējādi arī ievērojami samazinot auto smaguma centru. Bet jāņem vērā, ka regulējamo statņu komplekti mēdz būt dažādi. Atsevišķiem, auto modeļiem tos ir iespēja iegādāties jau sākot no 200Eur. Tiesa gan nemēdz būt labas un lētas lietas. Tamdēļ uzskaitīsim galvenās atšķirības starp tiem un norādīsim uz lietām, kuras vajadzētu ņemt vērā šādu vai savādāku komplektu iegādājoties.

o Komplekti līdz ~ 300Eur: Parasti tie būs tādi komplekti, kurus visdrīzāk nevajadzētu nemaz ņemt vērā un apskatīt, ja vēlāties piedalīties sacensībās uz asfalta klājuma. Lai gan tie vizuāli maz ar ko atšķiras no saviem stipri vien dārgākiem „brāļiem”, tomēr, materiālu kvalitāte un it sevišķi jau amortizatora darbības efektivitāte stipri vien atpaliks no jums vēlamā rezultāta sasniegšanas. Parasti šādi komplekti ir aprīkoti tikai ar augstuma regulācijas iespējām. Amortizatoru atbalsti paliek tie paši oriģinālie, kas jau ir uz jūsu auto. Šie komplekti, lai paliek Low&Slow dzīves stila baudītājiem.

o Komplekti līdz ~500Eur: Par nedaudz lielāku summu ir jau iespēja iegādāties pazīstamāku ražotāju izstrādājums, kur detaļu kvalitāte būs jau labāka un kā budžeta variantā pat varētu ieteikt izmantot tādus. Tiesa gan, ņemam vērā, ka ļoti sacerēties uz ko labu arī šajā gadījumā nevajadzētu. Parasti šādi komplekti ir aprīkoti tikai ar augstuma regulācijas iespējām. Amortizatoru atbalsti paliek tie paši oriģinālie, kas jau ir uz jūsu auto. Turklāt šie tāpat kā augstāk minētie komlekti tiek aprīkoti ar atsperēm, kas pēc cietības nebūs pietiekami stingras, jo kā nekā šie komplekti ir paredzēti ikdienas ielas lietošanai, kur nelīdzens ceļa klājums ir ierasta parādība.

o Komplekti līdz 700Eur: Šajā cenu kategorijā noteikti atradīsiet ražotāju, kas piedāvās regulējamās statnes jau nokomplektētas ar amortizatoriem, kuriem būs arī regulējama amortizatora cietība. Un šai niansei uz asfalta klājuma ir ļoti liela nozīme. It sevišķi iet runa par ātriem līkumiem. Pareizais regulējums kombinācijā ar pareizās cietības atsperi sniegs jums nevis sekunžu simtdaļu, bet gan vairāku sekunžu ietaupījumu uz katru apli! Tāpat kā iepriekšējos divos gadījumos arī šajā visticamāk amortizatora atbalstus vajadzēs izmantot oriģinālos nevis īpašus pastiprinātus. Situācija ar atsperēm būs tieši tāda pati kā iepriekšējā punktā minētā.

o Komplekti līdz ~1000Eur: Ja vēlamies kaut ko tik tiešām noderīgu un paliekošu lietu, tad vajadzētu iegādāties regulējamās statnes kas ietilpst šajā cenu kategorijā. Šī vēl nebūs tā pati „prestižākā” un labākā kategorija, bet ja izvēlēsities tādu ražotādu, kā XYZ Racing, BC Racing vai KSport ražojuma regulējamās statnes, tad ieguvumi būs diezgan vērā ņemami:
 Augstumā regulējamas statnes, kur pati regulēšana notiek visu amortizatora statni skrūvējot uz augšu vai leju. Tas nozīmē, ka jūsu auto augstumu virs zemes, praktiski, noteiks tikai auto piekares gājiena iespējas;
 Smalki amortizatora atsitiena (rebound) cietības regulējumi;
 Speciāli pastiprināti amortizatora atbalsti. Turklāt, priekšējie atbalsti, ja auto piekares īpatnība to pieļauj, būs ar sagāzuma regulēšanas iespējām, kas ir ļoti svarīga lieta samazinot auto klīrensu!
 Pasūtot šādu komplektu pie kāda no oficiālajiem ražotāju pāstāvjiem jūs varēsiet arī izvēlēties jums nepieciešamo atsperu cietību. Kā pareizi noteikt jūsu auto nepieciešamo atsperu cietību meklējiet plašajos tīmekļa resursos.

o Komplekti virs 1000Eur: Šajā cenu kategorijā būs vai nu vēl īpašāki risinājumu iepriekšējā punktā minētiem ražotājiem, tādi kā apgrieztās amortizatoru statnes, amortizatora gājiena cietības regulēšana gan uz augšu, gan leju, priekšējo statņu gareniskā sagāzuma regulēšanas iespējas, kā arī ārējie amortizatora šķidruma rezervuāri. Vai nu arī būs iespēja iegādāties pasaulē plašāk atpazīstamāku ražotāju izstrādājumus, tādus kā Bilstein, Eibach, H&R,KW utt. Un ticiet vai nē, jo produkts maksā vairāk, jo tas tik tiešām ir labāks. Bet tādiem risinājumiem var jau pievērsties, kad jūs jau esat izsmēluši jūsu auto tehniskās iespējas un varat sajust atšķirības starp dažādiem jūsu auto regulējumiem.

• Riteņu starplikas (flanči): Parasti tiek uzskatīts, ka paplašinot auto šķērsbāzi var palielināt auto noturību uz ceļa. Zināma taisnība tajā visā ir. Bet jāņem vērā fakts, ja jebkura šķērsbāzes paplašināšana atstāj lielu iespaidu gan uz auto piekares ģeometriju, gan arī uz to kā turpmāk uzvedīsies auto piekare. Tā ka pirms liekam riteņu starplikas, neaizmirstam izvērtēt kādas izmaiņas būtu nepieciešamas arī pašā auto piekarē. Teiksim cietāki šķērsstabilizatori vai arī cietākas atsperes.

• Poliuretāna bukses: Nākamā svarīgā lieta, kas saistīta ar auto piekari ir stūrējot to just, ka jūsu pavēles pagriezties uz vienu vai otru pusi tiek izpildītas nekavējoties. Un šai lietai lieti noder tradicionālo gumijas bukšu nomaiņa uz cietākām, kas taisītas no poliuretāna. Parasti asfalta klājumiem izvēlas pašu cietāko pieejamo poliuretāna sastāvu. Tas dod iespēju niansētāk izjust auto piekares darbību un precīzāk, ātrāk likt auto mainīt braukšanas trajektoriju. Turklāt, poliuretānam salīdzinot ar gumiju piemīt divas ļoti labas īpašības:

o Tas praktiski nenoveco līdz ar to tas saglabā savu elastību ļoti ilgā laika periodā;
o Tas ir mehāniski izturīgs pret nodilumu.

• Riepas: Tā kā riepas ir tas, kam ir tiešs sakars starp auto un ceļa virsmu tad apskatīsim to šajā pašā balstiekārtas sadaļā. Pirmos treniņus vai pat sacensības varat aizvadīt ar standarta ielas riepām. Tiesa gan uzreiz vajadzētu aizmirst par vecām (cietām) riepām pat ja to protektora dziļums ir vairāk nekā apmierinošs. No tām jēgas būs maz, jo visticamāk ko tās darīs būs mēģinās zaudēt saķeri ar brauktuves virsmu. Pareizāk būtu uzreiz iegādāties riepu komplektu, kas ir gan īpaši paredzēts Track Days pasākumiem un turklāt ir marķētas ielas satiksmei. Bieži vien šādas riepas maksā pat lētāk nekā parastas ielas riepas. Izmēģinot, vienreiz, šādas riepas jums uzreiz būs skaidrs, ka ar tādām jūs varat gan apstādināt mašīnu stipri vien efektīvāk, gan arī izbraukt līkumus ar ievērojami lielāku ātrumu. Protams, viens fakts gan būs jāņem vērā, ka šādas riepas, dēļ sava mīkstā, bet „lipīgā” sastāva dils stipri vien ātrāk nekā tas būtu ar parastu ielas riepu. Bet iemācoties pareizi izbraukt līkumus neradot lieku stresu uz riepu protektoru, kā arī pārmērīgi neaizraujoties ar agresīvu bremzēšanu šis dilšanas process var tikt ievērojami palēnināts. Normālā treniņu/sacensību režīmā, ar vienu/diviem riepu komplektiem uz sezonu jums vajadzētu pilnībā pietikt. Pie zināmākajiem šādu riepu ražotājiem, kas ir sastopami mūsu reģionā varētu pieminēt: Kumho, Toyo, DMack u.c.

Raksts tapis sadarbībā ar ADParts.eu